Drugi koncert w ramach XXXI Świętolipskich Wieczorów Muzycznych wykonał znany i ceniony Warszawski Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jakuba Hutka. Na fortepianie grał Marcin Piotr Łopacki, na oboju Aleksandra Panasik, a na organach Adam Kowalski.
Na początku zabrzmiała III Litania Ostrobramska Stanisława Moniuszki, część Agnus Dei. Utwór ten przywołał niezwykłą atmosferę XIX-wiecznego Wilna, kiedy to postać Matki Bożej Ostrobramskiej królowała nad miastem, a nadprzyrodzony czar Wileńskiej Madonny zjednywał wiernych we wspólnej modlitwie. Następnym utworem była Sonata a-moll Georga Philippa Telemana, przeznaczona na obój z basso continuo, wykonana przez doktorantkę Akademii Muzycznej w Gdański Aleksandrę Panasik, a na organach grał Adam Kowalski.
W środowej części koncertu usłyszeliśmy dwa utwory Stanisława Moryto - kompozytora, organisty, pedagoga, Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, zmarłego w roku 2018. Zabrzmiały dwie jego msze – Missa brevis pro defunctis (krótka msza za zmarłych) oraz Msza legnicka.
Na koniec, po utworach skomponowanych i prezentowanych przez wykonawców na podstawie gotowych zapisów, partytur, pozostawionych przez kompozytorów, przyszedł czas na improwizację organową, czyli taką formę muzyczną, która powstaje w czasie rzeczywistym, rodzi się podczas wykonania, a artysta, który ją tworzy zdaje się na niespodziewane. Improvisum oznacza bowiem nieprzewidziane. Organy to instrument, który szczególnie zachęca do improwizacji, ze względu na swe bogactwo brzmień, rejestrów, układów dźwiękowych, a także stylów, które w historii tego rodzaju muzyki zapisały się swym wyjątkowym kunsztem i różnorodnością. Improwizacja organowa wykonana została przez znakomitego organistę, współtwórcę niniejszego festiwalu, Adama Kowalskiego.
Koncertu wysłuchało około 200 osób
fot.: Grzegorz Stępień