W sobotę, 4 marca 2023 r., odbyły się w Świętej Lipce warsztaty przeznaczone dla dyrygentów i chórów kościelnych. Sale domu pielgrzyma przy bazylice zapełniły się ponad osiemdziesięcioma osobami, które przyjechały na to spotkanie nawet z najdalszych zakątków diecezji warmińskiej, żeby doskonalić swoje umiejętności muzyczne. Nad ich merytoryczną stroną czuwali Maciej Nerkowski, będący solistą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, a także prof. dr hab. Honorata Cybula, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, a jednocześnie animator ruchu chóralnego. Dzięki ich pasji i zaangażowaniu efekty wspólnej pracy, przekładające się na nowe umiejętności, były widoczne już po pierwszej sesji ćwiczeń. Prof. Cybula uświadomiła uczestnikom, na czym osadza się komunikacja dyrygenta z zespołem chóralnym, a także jak ważna jest ich wzajemna współpraca, wyrażająca się często w niewerbalnych, drobnych gestach w trakcie wykonywania utworów. Warsztaty były także okazją do pogłębienia wiedzy na temat dziejów diecezji warmińskiej, a zwłaszcza kultury muzycznej rozwijającej się na tych terenach. Jeden z prelegentów świętolipskiego wydarzenia, ks. dr hab. Marek Jodkowski, prof. UWM, powołując się na wyniki badań naukowych pracowników Wydziału Teologii UWM w Olsztynie, dotyczące objawień maryjnych w Gietrzwałdzie, wskazywał uczestnikom warsztatów na reperkusje kultu maryjnego w treściach utworów muzycznych. Nie tylko świętolipska szkoła muzyczna, pielęgnująca maryjne pieśni, ale nade wszystko objawienia gietrzwałdzkie wytyczyły nowy etap w rozwoju tego rodzaju śpiewu na Warmii. Uczestnicy warsztatów zadecydowali, że repertuar ich chórów zostanie poszerzony o warmińskie utwory muzyczne, powstałe na kanwie objawień gietrzwałdzkich. Przedmiotem kolejnych warsztatów będzie zatem ich doskonalenie, żeby śpiew kreował atmosferę modlitwy w warmińskich parafiach, a pamięć o lokalnych wydarzeniach umacniała wrażliwość dotyczącą wyjątkowego charakteru naszego regionu.
Adam Kowalski